Meidän metsämme -kansalaisliikkeen kannanotto luovutettu ympäristöministeri Kai Mykkäselle

Meidän metsämme-kansalaisliikkeestä Toni Ruuska ja Sini Holopainen luovuttivat päivitetyn kannanoton ympäristö- ja ilmastoministerille Kai Mykkäselle tapaamisessa ympäristöministeriössä torstaina 17.10.2024.

Kannanotossa painotetaan metsänkäytön kohtuullistamista, metsien vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin sekä nostetaan viisi konkreettista ehdotusta Suomen metsäluonnon suojelun edistämiseksi.

Vaatimuksemme suomalaisen metsäluonnon pelastamiseksi:

1. Luontolaki ja luontovaltuutetun virka perustettava koordinoimaan yhteistyötä

2. Periaatepäätös kaikkien valtion mailla sijaitsevien vanhojen ja luonnontilaisten metsien suojelusta

3. Vähintään 30 % suojelu saavutettava Suomessa kattavasti

4. Vähintään 30 % heikennettyjen luontotyyppien pinta-alasta ennallistettava

5. Hakkuutasot ekologisesti kestävälle tasolle ja ympäristö- ja ilmastopolitiikkaan kiireellisiä päätöksiä.

Meidän metsämme -kansalaisliikkeen edustajat kävivät läpi kannanoton yhdessä Kai Mykkäsen kanssa.

Ministerin mielestä vaatimukset olivat kohtuullisia eikä hän nähnyt niissä sinänsä ongelmaa. Haasteet piilevät vaatimusten toteuttamisessa: miten tällaisessa taloudellisessa ja poliittisessa tilanteessa niitä voidaan toteuttaa?

Mykkänen katsoi, että ilmasto- ja metsäkysymyksiä on lähestyttävä markkinatalouden ehdoilla. Hän on luottavainen teknologisiin innovaatioihin ja ratkaisuihin. Hänen kertomansa perusteella poliittinen liikkumavara on hyvin vähäistä, vaikka metsien suojelua koskevien asioiden tulisi muuttua. Mykkänen ei myöskään poissulkenut kohtuullistamisen mahdollisuutta.

Meidän metsämme -kannanotto